יום חמישי, 27 בדצמבר 2012

נחל לוטם

נחל לוטם

מתחת לשדרות הנשיא נמצא גן האם. מתחת לגן האם נמצא גן החיות. מתחת לגן החיות נמצא נחל לוטם שמוליך אל הים, שנשקף בתמונה כמשולש הפוך תלוי בין שמיים וארץ. הטיול בואדי הוא טיול קסום ומושא לגעגועים שנמשכים זמן רב לאחר שעוזבים את המקום.

נחל לוטם הוא ציר ההליכה הקצר והטבעי ביותר ממרכז הכרמל לחוף הים.

אורך ערוץ נחל לוטם בקו אוירי הוא כ-3 קילומטרים. משך ההליכה בשביל בתחתית האפיק להולך מנוסה הוא כשעה ומחצה. משך ההליכה למי שאינו מנוסה יכול להיות כחצי יום. המורד התלול יוצר מעבר חד מאזור בנוי לחיק הטבע המיוער, שאין בו נפש חיה והוא מלא במכשולים. למרבה המזל יש קליטה טובה לסלולאריים לכל אורך המסלול.

נגישותו הרבה של הנחל לציבור הרחב, בזכות תחילתו במרכז הכרמל וסיומו בפארק הכט בחוף הים, עושה אותו ראוי לפיתוח אינטנסיבי בשלבים זהירים.


כיום מוזנח הואדי ומסוכן לטייל בו. זאת למרות שהוא מוגדר כ'ריאה ירוקה' - שימוש קרקע המיועד לנופש בחיק הטבע.
פיתוח דרכים וגנים עשוי להפוך אותו לשכיית חמדה, ולא לעוד מקום שעוברים לידו מידי יום מבלי לשים לב לקסם שעשוי להסתתר בו.

מסלול ההליכה היחיד בנחל זה במתכונתו הנוכחית אינו נגיש אלא למיטיבי לכת מאד. הוא אינו מתאים לציבור הרחב ובוודאי שלא למשפחות. אין אפשרות לבצע בו חילוץ אלא במסוק בלבד לכל אורך מסלול ההליכה, כך שגם מי שנוקע רגל מסתכן בנפשו.


יש להתפלא על ההתעקשות של נציגי החברה להגנת הטבע ושוחרי טבע נוספים על שמירת תוואי השביל בתחתית הערוץ בצורתו הנוכחית, וזאת עוד תוך פירסומו בציבור הרחב כמסלול טיול.

מן הראוי להכריז על פיתוח שבילי הנחל להולכי רגל, על שמירתו מפני כוונות פיתוח של יזמי בניה, או לחילופין על סגירתו מחמת הסכנה, אך מתברר שהכוונה היא להנציח את ההזנחה וחוסר הניצול של המקום הנפלא.

מספר המטיילים שהולכים בו כיום הוא כנראה אחדים בלבד מידי יום. גם בין אלה יש רבים שניקלעים לדרך בלתי עבירה מבחינתם במהלך המסלול.


נגישותו הרבה של הנחל לציבור עושה אותו ראוי לפיתוח אינטנסיבי בשלבים זהירים. השביל, בקטעים בהם נישמר עדיין, מתאים כיום בקושי רב להליכה של מטייל בודד. אפשר להרחיב אותו, מבלי לפגום בטבע, להליכה בטוחה של משפחות מטיבות לכת.

מדובר בשביל שיורד ישירות משדרות הנשיא וגן האם, שהם מהמוקדים העירוניים הומי האדם ביותר, כך שכל מי שרוצה להתרחק מעט מהמולת העיר עלול להתפתות ולרדת בו, עד לנקודה שאין ממנה חזרה.

גן האם הוא מוקד פעילות מרכזי למשפחות רבות מאד עם ילדים קטנים. משפחות אלה עלולות להמשיך את פעילותן באורח טבעי בתחילתו המפותחת של שביל נחל לוטם שהיא בגן האם, וקיים חשש מתמיד שימשיכו לרדת בערוץ עד לנקודה שממנה יתקשו לחזור.

הפיכת השביל המשובש לציר טיול רחב וסולידי יותר תתרום רבות לשימורו ופיתוחו של הנחל. היא תאפשר פילוס והרחבת השביל, הקמת מדרגות טבעיות, הצבת קירות תמך, נטיעות וכדומה. אפשר לחדש גם זרימת מים באפיק היבש.

יש לעשות זאת באמצעות משאבים מתאימים, שאין אפשרות לשנע אותם אלא באמצעות כלי רכב כלשהו כמו טרקטורון צר, שינוע בשביל למטרה זאת בלבד.


נחל לוטם מתחלק לשלושה חלקים: עליון, אמצעי ותחתון, שנבדלים זה מזה בתנאי ההליכה:
החלק העליון הוא המפותח יותר. בתחילתו יש מספר ספסלי מנוחה ומדרגות. השביל הכבוש היטב מאפשר הליכה מהירה בין העצים והמטיילים מתנתקים בתוך דקות אחדות מהציביליזציה.
החלק האמצעי הוא מסולע וקשה מאד להליכה. קל מאד להיתקע, לאחר כמחצית השעה של הליכה, בקטע מסולע במיוחד בתוך ערוץ הנחל, שיש בו רצף בלתי פוסק של מיסלעות בלתי עבירות כמעט. מי שחוצה את המיסלעות הראשונות אינו יודע כי מצפים לו עוד מכשולים רבים כאלה. החלק האמצעי מתאפיין בנוסף בהליכה אקרובטית לאורך שולי הערוץ המפותלים על גבי שביל צר ומפותל מאד כבוש באדמה, שעובר מגדה לגדה ושנקטע פעמים רבות מחמת הסחף הרב.
החלק התחתון הוא מישורי יותר ואליו התנקזה כל האדמה שנסחפה. הוא מגיע לשכונת מגורים שמפרידה בינו לבין חוף הים. בקטע זה קשה יותר למצוא את המסלול בגלל רוחבו של האפיק.

מי שמסיים את ההליכה באפיק הטבעי מגיע לגן ציבורי גדול ונאה בין בתי שכונת קרית שפרינצק.
גן זה והשכונה עד לחוף הים בנויים על שפך האפיק. לכן מומלץ מאד להמשיך בטיול עוד מאות מטרים אחדים ולחצות את השכונה עד לחוף הים. בדרך זאת אפשר לגלות את מלוא היופי והפוטנציאל התיירותי והספורטיבי של נחל לוטם.
חוצים את השכונה דרך רחבות מרוצפות בין בניני מגורים וגן ציבורי נוסף, עד שמגיעים למנהרה שמתחת לכביש החוף שמוליכה לפארק הכט. חוצים את הפארק ועוברים דרך מנהרה שניה מתחת למסילת הרכבת עד לחוף הים, שבו נבנתה לאחרונה טיילת הליכה רחבה שמושכת קהל רב. טיילת זאת צריכה לשמש קנה מידה לטיילת שתוקם בחלקו הגבוה של אפיק נחל לוטם, ותיצור את הרצף התיירותי בין מרכז הכרמל לחוף הכרמל יחד עם השביל הנוכחי בתחתית הערוץ.


לאור חשיבותם הרבה של ערוצי הכרמל בחיפה כחלק מהמירקם העירוני, מן הראוי גם להקים במקביל לשביל המטיילים הצר שתואר, גם טיילת הליכה סלולה ורחבה בחלקו הגבוה של אפיק נחל לוטם, שתצא מרחוב התישבי כהמשך וכפיתוח של נתיב צינור הביוב שנחפר ביד גסה מתחת לרחוב זה.

שביל הליכה סלול זה יאפשר הליכה נינוחה של כ-45 דקות ממרכז הכרמל לחוף הים. הוא עשוי להפוך לאטרקציה תיירותית וספורטיבית, בדומה לרחובות המדרגות בחיפה ולטיילות לאורך חוף הים.

אין לחשוש מהצפה של מטיילים בשבילים שיפותחו בנחל לוטם. כיום, גם ברחובות המדרגות שעוברים בשכונות הצפופות ביותר בחיפה מספר הצועדים הוא נמוך, ועומד על עשרות ומאות בודדים בלבד מידי יום.

במסלול ההליכה הפופולארי ביותר במורד הכרמל, מסטלה מאריס לבת גלים דרך מערת אליהו, אין בממוצע יותר ממאות אחדות של מטיילים בסופי שבוע.

נחל לוטם, בשל מסלול ההליכה הארוך והקשה יחסית והיעדר יעד סיום הומה אדם, לא ימשוך מספר רב של מטיילים גם אם יפותחו בו שני שבילי ההליכה.

אין לחשוש מהרס הטבע. מי שמשתמש ברחובות המדרגות, כדוגמת מדרגות אהבת ציון שמחברות בין רחוב רמב''ן לרחוב הפועל, רואה כי פיתוח השבילים הסלולים וגרמי המדרגות תורם לנוף הטבעי של הואדי ומדובר בשילוב מוצלח של אדם וטבע.

השבילים הסלולים שומרים על תוואי הוואדי למרות השטפונות, הם משמשים כטראסות שהאדמה והצמחיה מצטברים בצידן, והם מאפשרים ניקיון של הואדי על ידי עובדי העיריה.

ראוי להעיר כאן כי על אף שרחובות המדרגות בתוך העיר הם שימושיים ותפקודיים, עדיין יש הרבה מאד לעשות למען טיפוחם.
לדוגמא, מדרגות אהבת ציון נקטעות ברחוב רמב''ן למרות שיש להם המשך במעלה הערוץ עד לרחוב וינגייט. בהשקעה קטנה אפשר לפתח את המדרגות ולהפוך אותן לציר הליכה ראוי.

יש לממש גישה דומה גם בואדיות נוספים בחיפה. עם זאת, נחל לוטם חייב לשמש כדוגמא בנדון, בזכות הפרדוקס שבין מיקומו המרכזי ופירסומו כמסלול הליכה לציבור הרחב, לבין מצבו הנוכחי של השביל הצר בתחתית הערוץ, שאינו מאפשר הליכה אלא למיטיבי לכת ביותר.


המצב הנוכחי אינו מגובה ב'אידיאולוגיה תכנונית' ראויה לשמה, שכן מדובר בשטח פתוח עירוני באחריות העיריה, שפ''ע שמזמין אליו את כלל תושבי העיר ומקובל שהעיריה תפתח אותו תוך שמירת ערכי הטבע.

שמורות הטבע הרחוקות ביותר מהערים, כדוגמת היערות, זוכות כיום לפיתוח דרכים ונטיעות. גם במרחבי הספארי העצומים באפריקה מגדלים חיות בר באורח מבוקר. לולא כן היו חיות הבר נכחדות במהרה מיד אדם או בשל איתני הטבע.
אין כל סיבה שדווקא בלב העיר יישאר שטח 'טבעי לחלוטין', ועוד כאשר הטבע מושחת בו בלי הרף על ידי הסובב אותו, בין היתר על ידי שטפונות עזים שנוצרים בו עקב השטחים הבנויים שמקיפים אותו.

מזוית ראיה מסוימת מדובר כאן בניכוס לטובת צרכים פרטיים של אחד מנכסי הטבע החשובים והזמינים ביותר בעיר חיפה. קיים חשש כי נחל לוטם, במצבו המוזנח כיום, יהפוך בזכות מיקומו האטרקטיבי במיוחד יעד מבוקש ליזמים, אשר יבקשו לחכור אותו מהעיריה כדי להקים בו פארק שעשועים עמוס במרכזי מסחר ובנייני מגורים.

כנס טבע אורבאני בישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה