יום שבת, 11 במאי 2013

רחובות המדרגות של חיפה

חיפה ידועה ברחובות המדרגות שלה, שיורדים ממרכז הכרמל להדר והעיר התחתית.

רחובות המדרגות מאפשרים מעבר חד מהמולת העיר ותנועת כלי הרכב אל חיק הטבע, שכן הם עוברים ברובם, בפרט בקטע שבין מרכז הכרמל להדר, בואדיות טבעיים מלאי צמחיה, רחוקים מעט מהבנינים המקיפים אותם, וצופים לעבר הנוף המרהיב של העיר והמפרץ.

רחובות המדרגות שונים זה מזה בדרך בנייתם. הם יכולים להיות רחבים או צרים, חדשים או ישנים. המבנה השולט הוא של מדרגות אבן ישנות ורחבות, שמאפשרות עליה וירידה של אנשים אחדים בו זמנית.

רחובות המדרגות הן אמצעי הגעה מצוין ממרכז הכרמל להדר ולעיר התחתית. מהירות ההגעה בהליכה ממרכז הכרמל להדר קרובה מאד למהירות הנסיעה בתחבורה הציבורית. זאת כיוון שהאוטובוסים נוסעים בכבישים מפותלים מחמת שיפוע ההר התלול, ואילו המדרגות יורדות בקו ישר כמעט.

רחובות המדרגות הם אמצעי מצוין לשמירת הכושר הגופני. הירידה בהם אינה דורשת מאמץ גופני מיוחד, וכל מה שצריך הוא זוג נעלי הליכה טובות נגד החלקה. מי שמתרגל למדרגות יכול לנסות גם את כוחו בטיפוס בהן, מה שמאמץ הרבה יותר אך מקנה תחושת סיפוק רבה.

רחובות המדרגות בטוחים להליכה שלווה בכל שעות היום והלילה. בדרך כלל כמעט ולא נתקלים באנשים במהלך ההליכה, שכן עם כל נוחותם הם אינם פופולארים כאמצעי תחבורה.

השילוב בין ההליכה בחיק הטבע, אמצעי ההגעה המצוין, ושיפור הכושר הגופני, הופך את ההליכה ברחובות המדרגות לחוויה שהיא גם רוחנית.

המדרגות כאלמנט רוחני מתחברות לטראסות של הגנים הבהאיים, ומתקיימת השראה הדדית ביניהם.

נקודת ההתחלה של מרבית רחובות המדרגות שיורדים ממרכז הכרמל היא מדרגות גדרה ברחוב יפה נוף. מחמת תכנון לקוי בעיקבות בניית מלון קראון פלאזה ובניין המגורים הצמוד דווקא מדרגות גדרה, בקטע שבין רחוב יפה-נוף לרחוב הנרייטה סולד, הן צרות יותר ורוחבן פחות מהמחצית מהרוחב הרצוי.

ממדרגות גדרה מתפרשים רחובות המדרגות כמניפה למזרח, מרכז, ומערב שכונות הדר והעיר התחתית. משמעות המבנה המתרחב של המניפה היא גם שככל שיורדים בהר הולכים ומתרבים רחובות המדרגות, עד שתיקצר היריעה מלמנות את כולם.

להלן רשימה ותיאור של רחובות המדרגות המרכזיים ממזרח למערב. נקודת ההתחלה היא כאמור מדרגות גדרה. יורדים במדרגות גדרה הצרות יחסית עד לרחוב החשמונאים, בקירבת בית-חולים רוטשילד. שם אפשר להתפצל לשלושה כיוונים עיקריים: מזרח, מרכז ומערב:

מזרח הדר - מדרגות אהבת ציון
מי שרוצה להגיע למזרח הדר, שהוא אזור המגורים החרדי בחיפה, יורד את רחוב החשמונאים עד לסופו בתחילת רחוב וינגייט, חוצה את הכביש, וממשיך במדרגות טוביה דוניה. מדרגות טוביה דוניה ממשיכות בשביל ארוך שבאמצעו יש פניה ימינה לעבר מדרגות שממשיכות מעל גשר קטן לרחוב רמב''ן. ברחוב רמב''ן יורדים במדרגות אהבת ציון שעוברות בערוץ נחל עם פריחה מרהיבה עד לפינת רחוב הפועל. מרחוב הפועל יורדים לרחוב ארלזורוב ומשם ממשיכים לרחוב הרצל דרך גן שטרוק.

מרכז הדר א' - מדרגות שפינוזה
כדי להגיע לכיוון בית הקרנות בלב הדר פונים בפינת החשמונאים - וינגייט שמאלה לעבר הכיכר עם עץ הזית. חוצים את הכיכר וממשיכים ישר כלפי מטה ברחוב מונטיפיורי עד למדרגות שפינוזה, שהן רחוב המדרגות הראשי של הדר. מדרגות שפינוזה חוצות את שכונת הדר עליון עד לפינת הרחובות ארלזורוב - בלפור. משם ממשיכים לרדת ברחוב בלפור עד לרחוב הרצל. המעוניינים להגיע לרחוב הנביאים יכולים להמשיך בדרכם דרך הרחבה שלפני מוזיאון המדע ברחוב בלפור.
אפשר להמשיך בקלות ברגל גם מהדר לעבר העיר התחתית וקרית הממשלה: מגיעים מבית הקרנות לגן הזיכרון, פונים ימינה ויורדים ברחוב מעלה השיחרור עד למרגלות הגן. במקום זה מתחילה מערכת חדשה - ישנה ומרהיבה של מדרגות וגשרים עד לבנין הטיל.

מרכז הדר ב' - מדרגות שמואל
כדי להגיע ישירות לרחוב הנביאים יורדים במדרגות גדרה לרחוב החשמונאים. במקום בו מסתיימות המדרגות פונים שמאלה במעלה הרחוב. לאחר מרחק קצר יש מדרגות שיורדות עד בית החולים בני ציון ברחוב גולומב. משמאל לבית החולים נמצאות מדרגות שמואל ויורדים בהן עד רחוב ארלזורוב. חוצים את הכביש וממשיכים במדרגות שמואל עד רחוב בן יהודה. משם יורדים, משמאל דרך מדרגות צפת או מימין דרך גן הזיתים היפה שמוביל לרחוב עמק הזיתים, עד לרחוב הנביאים.
מהקצה השני של רחוב הנביאים אפשר להגיע בקלות בהליכה עד לכיכר פריס שהיא לב העיר התחתית. ממשיכים ישר ויורדים ברחוב מעלות הנביאים הקטן, שממשיך כרחוב מדרגות, עד לכיכר.

מערב הדר - מדרגות כורש
מי שמעונין להגיע למערב הדר, שבו נמצאים ואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית, יורד ברחוב החשמונאים לעבר בית החולים בני ציון. ממשיכים ללכת ברחוב גולומב כמעט עד לגנים הבהאיים, שם מתחילות מדרגות כורש שיורדות לואדי ניסנאס. יורדים במדרגות אלה דרך רחובות הדר עליון עד לרחוב שבתאי לוי. כמעט ממול רואים את המדרגות שהן שער הכניסה העליון לואדי.

מלבד מדרגות גדרה יש עוד רחובות מדרגות אחדים בחיפה שלא פותחו עדיין כראוי, וזקוקים לבנייה מיידית:
הבולט שבהם הוא מדרגות אהבת ציון, בואדי היפה שבין רחוב וינגייט לרחוב רמב''ן.
רחוב נוסף הוא מדרגות שמואל, שיש בו קטע בלתי בנוי בין רחוב ארלזורוב לרחוב הס.