יום שלישי, 7 באפריל 2015

מדוע לא לפתח שדה תעופה בינלאומי ברמת דויד

ההתנגדויות להקמת נמל תעופה אזרחי ברמת דויד מתחלקות לקטגוריות אחדות: אסטרטגית, תעופתית, כלכלית, ואקולוגית.

א. החשיבות האסטרטגית של אזור מגידו - רמת דויד
רמת דויד היא ארמגדון. זה המקום האסטרטגי ביותר בישראל. כל חובב היסטוריה צבאית יודע זאת.
כך היה בהיסטוריה הקדומה ובהיסטוריה המודרנית. מי ששולט באזור מגידו שולט על צירי האורך והרוחב המרכזיים בארץ ישראל שבין הנהר לים. 
העובדות ההיסטוריות, שמדהימות ומוכיחות שהמציאות עולה על כל דמיון, הן שאזור מגידו נותר בעל אותה החשיבות במהלך היסטוריה של אלפי שנים, החל מתקופות האימפריות של מצרים ואשור, וכלה בעידן הפוסט מודרני של ימינו.
זאת היתה הנקודה האסטרטגית שבה התמקדו מי שניסו לכבוש את הארץ או להגן עליה.
כדאי לבדוק את קורות המלחמות במאה האחרונה על מנת להיווכח בכך: 
במלחמת העולם הראשונה, הצבא התורכי-גרמני הוכרע על ידי גנרל אלנבי באביב 1918 בקרב מגידו ובכך נפרצה הדרך לתורכיה ולסיום המלחמה
במלחמת העולם השניה הבריטים נערכו, הקימו את בסיס רמת דויד, והפכו אותו למעוז מרכזי על הציר כירכוך - חיפה.
במלחמת יום הכיפורים התמקדו הסורים בתקיפות בעומק ישראל במקום הזה.
גם במלחמת לבנון השניה כיוונו החיזבאללה לאזור זה, וכמעט הצליחו למוטט בדרך זאת את כל צפון הארץ.
ללא ספק, חיל האויר ומערכת הביטחון לא יוותרו כיום, בתנאי האיום מצפון וממזרח, על חלק משמעותי מרמת דויד לטובת פעילות אזרחית, סוג פעילות שגם מסכן את הפעילות הצבאית מבחינת בטחון השדה וגמישות התפעול. להיפך, ההתפתחויות הפוליטיות והצבאיות בסוריה, לבנון, ירדן, ואיראן, מצביעות על כך שחשיבותו הצבאית האסטרטגית של הבסיס והאזור נותרה.

ב. תנאים לתעופה אזרחית
מבחינת התנאים לתעופה, אין במקום תנאים גאוגרפיים להתפתחות תעופה מסחרית רצינית. הצורך להנמיך ולנסוק בזריזות מעל רכסי הרים כדי להגיע למסלול אינו מתאים למטוסי נוסעים גדולים וכבדים.
המקום גם שרוי בערפל במשך שעות רבות במהלך היום כי יש עננים שרובצים על העמק, מה שמסכן מאד את הטיסות.
הקירבה לפעילות של מטוסי קרב, ושל מטוסים אזרחיים של טייסים חובבים משדה מגידו הסמוך, אינה מאפשרת פעילות בטיחותית של מטוסי נוסעים עם טייסים זרים מרחבי תבל.

ג. תנאים כלכליים-חברתיים
אין באזור תשתיות מתאימות לנמל תעופה אזרחי בינלאומי, שמסביבו מתפתחת מערכת כלכלית גדולה כמו: שירותים למטוסים, תעשיית הייטק, קריית עסקים ועוד.
את כל אלה יצטרכו לבנות על אדמה חקלאית, בשטח שהוא קטן מידי, ובריחוק ממרכזי האוכלוסיה הגדולים של מישור החוף.

ד. איכות הסביבה
נמל תעופה בינלאומי ברמת דויד יהרוס את העמק הכי יפה בארץ, עמק יזרעאל, שהוא אחד מאחרוני הנופים היפים בארצנו הקטנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה