יום ראשון, 15 באוקטובר 2017

הקמת נמל תעופה בינלאומי בחיפה מחייבת העתקת הטרמינל למיקום צמוד למסילת הרכבת חיפה-עכו

הקמתו של נמל תעופה בינלאומי בחיפה מחייבת את העתקת הטרמינל הקיים למיקום שצמוד למסילת הרכבת חיפה-עכו. מיקום הטרמינל בצמוד למסילת הרכבת יקרב את תל אביב למרחק של כשעת נסיעה בלבד, ויהפוך בדרך זאת את נמל התעופה חיפה לאטרקטיבי מאד עבור חברות תעופה. בנוסף, לכל שדה תעופה משני רצוי מאד שיהיה קישור תחבורתי לנמל התעופה הראשי באמצעות רכבת מהירה, למקרה שקיימת תקלה וצריך להעביר נוסעים לחברות תעופה אחרות. תחנת רכבת בצמוד לנמל תעופה היא פיתרון תחבורה המונית אידיאלי ומבוקש ביותר. פלא הוא כיצד הוא לא יצא אל הפועל בשעה שתכננו את הטרמינל החדש של השדה בחיפה, בשנות ה-80 של המאה הקודמת. הטרמינל הזה ממוקם על כביש תעשיתי נידח, הרחק ממסילת הרכבת. במקומו הנוכחי הוא יותר כמצבת קבורה לנמל התעופה בחיפה ולא אבן פינה לעתידו המזהיר.
בכתבה שבקישור להלן יש קטע מפורט אודות הקישור האפשרי מתחנת הרכבת חוצות המפרץ לטרמינל נמל התעופה חיפה.

  • הפתרון שמפורט בכתבה הוא מסוע עילי באורך של כ-500 מטרים בין תחנת רכבת זאת, שנמצאת באזור צומת וולקן, לבין שטח פנוי בקצה הדרומי של המסלול, שטח שמתאים מאד להקמת טרמינל חדש. יתכן וזה הפתרון האופטימלי, אך הוא פתרון אחד בלבד מבין מספר פתרונות אפשריים לשילוב מסילת הרכבת חיפה-עכו עם שדה התעופה.
  • פתרון שני עשוי להיות כביש שירות עילי, או קרונוע על מסילה, באורך של כ-1.5 קילומטר, מתחנת מרכזית המפרץ שבאזור הצ'קפוסט. נפח תנועת הנוסעים בתחנת חוצות המפרץ כיום הוא דל מאד. לעומתה, מרכזית המפרץ צמודה לטרמינל תחבורה שוקק נוסעים שמגיעים באוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, המטרונית, כל קווי הרכבת, כבישים מהירים מרכזיים, ובקרוב גם ברכבל. נתיב עילי ממרכזית המפרץ באורך של 1.5 קילומטרים, אשר יעבור מעל נחל הקישון, יגיע אל קצה המסלול הדרומי, במיקום אידיאלי לטרמינל חדש. במידה ויתארך לכ-2 קילומטרים, יוכל נתיב זה להגיע גם לטרמינל הקיים.
  • פיתרון שלישי עשוי להיות שימוש במסילת הרכבת הקיימת חיפה-עכו לצורך הקמת שאטל רכבת קלה ממרכזית המפרץ אל קצה המסלול הדרומי. משמעות הרעיון היא הקמת תחנת רכבת נוספת במקום זה, סמוך לתחנת הרכבת שבוטלה של בית הספר הטכני, אשר תתחבר אל הטרמינל באמצעות גשר קצר שיעבור מעל הכביש המהיר שחוצץ בין המסילה לשטח השדה. קרון אוטונומי אשר ינוע הלוך ושוב לתחנה זאת, בין תחנות מרכזית המפרץ וחוצות המפרץ, עשוי להיות הפתרון הטוב מכולם. 
תחנות רכבת לנמל התעופה בחיפה
חובה לקבוע במסמרות כי תחנת רכבת שמתאימה לשרת את שדה התעופה בחיפה כבר קימת בפועל. זאת עשויה להיות תחנת חוצות המפרץ שנמצאת באזור צומת וולקן, מרכזית המפרץ שנמצאת באזור הצ'קפוסט, או תחנת ביניים באזור בית הספר הטכני. לעומת זאת, בסמוך לשדות התעופה רמת דויד, נבטים, ורמון אין עדיין מסילת ברזל.
נדרש פיתרון יצירתי פשוט ולא יקר, במונחים של תשתיות תחבורה, על מנת לגשר אחת או יותר מתחנות אלה לטרמינל חדש, שייבנה במיקום אידיאלי בקצה הדרומי של המסלול, וכפתרון ביניים לטרמינל הקיים בשילוב הסעות בתוך השדה.
שירות הסעות באוטובוסים יכול לפעול לאלתר ממרכזית המפרץ אל הטרמינל הקיים. המרחק הוא כ-5 קילומטרים, ומשך הנסיעה הוא כ-10 דקות בלבד. בהיעדר קו אוטובוסים, הפתרון המומלץ הוא נסיעה במונית. כיום נדרשים עדיין הנוסעים שמבקשים להגיע לטרמינל באמצעות אוטובוסים לנסוע מצומת קרית אתא, בקו שחוצה את אזור התעשיה של מפרץ חיפה במשך כחצי שעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה