יום שישי, 26 בינואר 2018

נחיתה בתנאי ראות מוגבלת מכיוון דרום-מזרח בשדה התעופה חיפה

בשדה התעופה חיפה אפשר לבצע טיסות בתנאי ראות מלאה כמעט בכל ימות השנה, וכמעט בכל שעות היממה. חיפה נהנית ממזג אויר נאה ברוב ימות השנה, בהיר או עם אובך קל, ועם רוחות קלות עד בינוניות. יתר על כן, רכס הכרמל בולם רוחות מערביות, והשדה נמצא בצל הגשם. הערפל הכבד, ששוכן כמעט דרך קבע באזור רמת דויד, אינו קיים במפרץ. טייסים מעדיפים טיסה בתנאי ראות טובה, אשר מאפשרת תיקוני תוואי מידיים, ולכן חיפה היא יעד מועדף ומרהיב עין, עם שולי בטיחות נוחים וגישה נוחה מהים.
בתנאי ראות טובה אפשר להנחית בחיפה גם מכיוון דרום-מזרח את מטוסי הנוסעים הגדולים ביותר, למרות הקרבה לכאורה לרכס הכרמל. הרכס נמצא במרחק של קילומטרים אחדים, מרחק שמעניק טווח בטיחותי. מרחק זה אינו ברור לעין מעיון בתצלומים, אך מי שצופה במפרץ מהרכס רואה זאת היטב.
יתר על כן, ברכס הכרמל יש הנמכה רבה באזור זה, והרכס מסתיים למעשה. בנקודה זאת גם פונה רכס הכרמל מזרחה, ומקביל לעמק יזרעאל. ההנמכה והתפנית הם בפיתחת הקישון הצרה שבין עמק יזרעאל לעמק זבולון, נקודה שמוכרת גם בשם ''ג'למה''. השיפוע והתפנית ברכס ניכרים היטב לעין, אך אינם ברורים בתצלומי לווין. הם מאפשרים נחיתה עם שולי בטיחות טופוגרפיים מעולים. השיפוע ברכס אף עשוי לשמש כדוגמא לשיפוע הנחיתה.

שיפוע רכס הכרמל לכיוון פיתחת הקישון, על ציר הנחיתה לשדה התעופה חיפה

התמונה מראה כי נחיתת מכשירים מכיוון דרום-מזרח אפשרית בחיפה, בפרט בתנאי ראות חלקית טובה יותר מאשר ראות אפס. אפשר לתכנן מכיוון דרום-מזרח מסלול גישה בגובה ובזווית בטיחותיים שירחיקו אותו מרכס הכרמל, ויציבו כהלכה מטוסי נוסעים גדולים בקונוס הנחיתה שלפני המסלול. 

מכיוון שערפל ועננות נמוכה מצטברים בתנאים של היעדר רוח בלבד, תנאים שצפויים מידי בוקר וערב בעת התחלפות כיוון הרוח, אפשר להחמיר בנדון, להעניק לשדה בחיפה היתר לנחיתת מכשירים מכיוון צפון-מערב בלבד. נתוני המטאורולוגיה מוכיחים כי גם כך השדה יוכל להיות פעיל כמעט כל הזמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה